מוות בעריסה – המקרה של סאלי קלארק / עו"ד אלעד גויגולד

"יש שקר, יש שקר גס ויש סטטיסטיקה" / בנימין ד'יזראלי

נטל הוכחת התביעה במשפט האזרחי הוא מאזן הסתברויות, ואילו על התביעה במשפט הפלילי מונח נטל השכנוע להוכיח את אשמתו של הנאשם מעבר לספק סביר.

עדים מומחים מגיעים מידי יום לבתי-המשפט ומעידים על סבירות והסתברות התרחשותם של מאורעות שונים. כאשר המדובר בתביעה כספית – הנזק האפשרי שיכול להיגרם לצד שהפסיד, הינו נזק כלכלי, אישי ותדמיתי וכמובן שאין להקל ראש בנזקים אלו ובהשלכותיהם האפשריות. אולם במשפט הפלילי – קבלת עדות מומחה לגבי הסתברות קרות אירוע מסוים עלולה לחרוץ גורלות ולהשפיע על ההחלטה האם להרשיע אדם בפלילים או לזכותו.

בחודש ספטמבר 1996 נולד כריסטופר, ילדהּ הראשון של עורכת-דין בריטית כבת 30 בשם סאלי קלארק. כעבור 11 שבועות נפטר הפעוט בשנתו מסיבות טבעיות, כך נקבע, וההורים הביאו ילד נוסף לאוויר העולם בחודש נובמבר שנת 1997. למרבה הטרגדיה, הבן השני נפטר כעבור כחודשיים. המשטרה עצרה את בני הזוג קלארק, וכנגד האם סאלי הוגש כתב-אישום בעבירות של רצח שני בניה. בשנת 1999 הורשעה סאלי על-ידי חבר המושבעים ונשלחה למאסר עולם.

אחת העדויות שככל הנראה תרמה להרשעתה של סאלי היתה עדותו של רופא ילדים, סר רוי מידאו, לשעבר פרופ' לרפואת ילדים באוניברסיטת לידס, אשר שימש עד מומחה מטעם התביעה. הרופא התבסס על מחקר שקבע שהסיכוי למוות בעריסה של פעוט במשפחה בנסיבות דומות (גיל האם מעל 26, ללא עישון) עומד על 1:8500. במקרה של סאלי, העיד הרופא, הסיכוי שילד שני ימות בשל מוות בעריסה הוא 8500 כפול 8500, ובחישוב פשוט – 1 לכ-73 מליון. אחד העיתונאים שסיקר את ההרשעה כתב, כי הסיכוי שסאלי חפה מפשע הינו 73 מליון ל-1.

הרופא שגה בחישוב הסטטיסטי והחישוב שהציג היה למעשה מוטעה ומטעה. ההסבר לכך טמון בתורת ההסתברות: אם נטיל מטבע תקני, הסיכוי שנקבל "עץ" הינו 1:2. הסיכוי שנקבל "פלי" הינו זהה – 1:2. הסיכוי שנקבל פעם אחת עץ ופעם שניה פלי (או להיפך) הוא 0.5 X 0.5, כלומר – 0.25. אלה הם מאורעות בלתי תלויים, כלומר קבלת עץ או פלי בהטלת המטבע בפעם השניה אינה תלויה בתוצאה הראשונה שנתקבלה. אולם במקרה של סאלי קלארק, הסיכוי שהילד השני ימות מוות בעריסה קשור לסיכוי שהילד הראשון נפטר בעריסתו, וזה בשל גורמי סיכון אפשריים – ואין המדובר בשני מאורעות שאינם תלויים זה בזה! הסיכוי, אם כן, שילד שני לאותה משפחה ובמשתנים הקיימים ימות בעריסה הינו נמוך משמעותית ממה שהוצג.

סאלי זוכתה לאחר ערעור שני שהוגש בעניינה ולאחר שריצתה 3 שנים מאחורי סורג ובריח, וזאת לאחר שהתגלתה ראיה רפואית קריטית שלא נחשפה בזמן המשפט. לסאלי ולבעלה נולד בן שלישי, אך למרבה הצער סאלי נפטרה בשנת 2007 בהיותה כבת 43 בלבד.

בשולי הדברים נאמר, כי מעניין לגלות שלמעשה לא התביעה, לא הרופא המשפטי ולא ההגנה טענו שמותו של הילד הראשון נגרם עקב מוות בעריסה…